2007. augusztus 28., kedd

Személyzet szakértelme

   Faktorsúly: 4

Egy étterem megfelelő működése számos ember összehangolt munkájának eredménye. Mindazonáltal az étterem egészét a vendég a pincéren keresztül tapasztalja meg. Ha egy pincér nem érti a dolgát, az katasztrofális. A pincérnek tudnia kell, hogy melyik étel micsoda, hogy melyikhez milyen köret, milyen savanyúság és milyen ital passzol. Az ő feladata, hogy az étel időben kerüljön az asztalra: ne túl későn de ne is túl korán. Kevés idegesítőbb dolog van annál, mint amikor a vendég még az egyik fogás elfogyasztásával bajlódik, de a pincér már kihozza a következőt (ami pompásan el is hűl, mire a vendég ténylegesen hozzájut). Gyakori szakmai hiba (100 esetből 99-ben), hogy a pincér első kérdése ez: „Mit paracsolnak inni?” – holott egyrészt az italt sok esetben az étel függvényében választjuk ki, másrészt, ha nem is vagyunk ilyen ínyencek: akkor is, miről válasszunk italt, amíg (étlap vagy itallap hiányában) nem tudjuk, mit tartanak egyáltalán? (Erre egy lehetséges – és evidens – megoldás: „Parancsolnak most italt, vagy majd az ételhez választanak?”)

A pincér szakértelmének alapvető fokmérője, hogy képes-e mindig jelen lenni, amikor szükség van rá, és soha nem jelen lenni, amikor nincs szükség rá.

Plusz pont járhat a következőkért:

  • A pincér kitölti az italt [1]
  • Higgadt, udvarias és hatékony panaszkezelés [1–5]
  • Megjelenés, kiállás [1–5]
  • Megfelelő időzítés (ritmus a rendelésben, utánrendelésben, ételek és italok szervírozásában, használt teríték leszedésében, számlázásban stb.) [1–6]
  • Rátermettség, rutin [1–5]
  • Ügyesség [1–2]
  • Tud ajánlani (ételt is, majd a választott ételhez megfelelő köretet és italt is) [1–3]
  • Észreveszi, mire van szükség [1–5]
  • Tud (nem rámenősen) kínálni [1–3]
  • Jobbról terít, balról szed le [1]

Pontlevonás járhat a következőkért:
  • A pincér nem jön, amikor kéne [1–5]
  • Nem képes lekopni a vendégről [1–5]
  • Nem tudja, melyik étel micsoda [1–4]
  • Nem tudja, melyik étel fogyott ki [1–4]
  • Nem megfelelő panaszkezelés [1–8]
  • Megjelenés, kiállás [1–3]
  • Lassúság [1–6]
  • A felszolgált fogások egymásba érnek [1–6]
  • Figyelmetlenség (nem hozza – vagy nem azt –, amit a vendég kér) [1–4]
  • Töketlenkedés (nincs rá jobb szó!) [1–3]
  • Vendég sürgetése (akár csak a jelenlétével) [1–6]
  • Használt terítéket nem szedi le időben [1–3]

Nincsenek megjegyzések: