2007. augusztus 28., kedd

Étlap

   Faktorsúly: 1

Egy jól szerkesztett étlap nagyon megkönnyíti a vendég dolgát, a rossz étlap viszont akár az egész étkezés élményét tönkreteheti. Az étlappal szembeni elsődleges követelmény, hogy fedje a valóságot. Vagyis ami kapható, az szerepeljen rajta, ami nem, az ne – továbbá a feltüntetett árakról ne fizetéskor derüljön ki, hogy „ja, bocsánat, elfelejtettük átírni a múlt havi menüt”. Az is legyen egyértelmű, hogy az adott étel ára tartalmazza-e a köret árát is. Az étlap továbbá legyen jól szerkesztett, áttekinthető, és nem utolsósorban: informatív. Ha egy ételnek fantázianeve van (pl. „Nyári pecsenye bergengóc módra” vagy „Ponty, ahogyan mi szeretjük”, az kedves ugyan, de magyarázat nélkül idegesítő. A magyarázat (és egyáltalán maga az étlap) lehet ugyan frappáns, de az öncélú jópofizás idegesítő. Különösen akkor, ha ez kritikán aluli helyesírással társul, valamint ha a többnyelvű étlapoknál a fordítás oly mértékben hibás, hogy szinte már a vendég szégyelli magát.

Létezik olyan étterem, ahol a számla végösszege eleve tartalmaz valahány (többnyire 10) százalék borravalót (szervízdíj néven). Ezt elvileg kötelező lenne jól látható helyen feltüntetni az étlapon. Ennek elmulasztása közönséges csalás.

Plusz pont járhat a következőkért:

  • Minden (nem egyértelmű) ételhez van magyarázat [1–2]
  • Áttekinthetőség [1–3]
  • Esztétikum (az étlap anyaga, tördelés, nyomtatás stb.) [1–3]
  • Ötletesség [1–3]
  • Kiegészítő információk (van-e féladag, és ha igen, milyen áron; elkészítenek-e más ételt is a rendelkezésre álló alapanyagokból stb.) [1–2]

Pontlevonás járhat a következőkért:
  • Áttekinthetetlenség [1–3]
  • Fantázianevek fel nem oldása [1–3]
  • Locsogós jópofizás [1–2]
  • Tipográfiai hibák [1–3]
  • Köret áráról nem derül ki, hogy benne van-e a fogás árában [1]
  • Szervízdíj van, de nincs feltüntetve az étlapon [3]
  • Helyesírási és nyelvi hibák [1–3]
  • Fordítási hibák [1–2]
  • Ízléstelenség [1–3]
  • Minőségi (anyag, elhasználtság, piszkosság) [1–3]
  • Ha a mennyiség nem egyértelmű (pl. a „pohár sör” hány deci) [1]
  • Ha létezik kiegészítő lap (ital, kávé, fagylalt, koktél stb.), de ez nem derül ki az étlapról [1]
  • Az étlap nem időszerű [1–2]
  • Ha az étteremnek van honlapja, és azon az árak nem egyeznek az étlap tényleges áraival [2]

Nincsenek megjegyzések: