2007. augusztus 28., kedd

Számlázás

   Faktorsúly: 3

A számlázás legfontosabb szempontja, hogy stimmeljen. Erre több szót kár is vesztegetni. A másik szempont, hogy amit kapunk, az valóban számla legyen: szerepeljen rajta a cég neve, székhelye, adószáma, a számla sorszáma (vagyis kiderüljön, hogy a számlának létezik másodpéldánya is; gépi számlánál ez elvileg egyértelmű). Tehát ha a pincér kihoz egy cetlit, amire rá vannak firkálva az ételnevek és a hozzájuk tartozó árak, az nem számla, hiszen egy cetlinek a könyvelésben nincs nyoma. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az általunk (elvileg a költségvetés felé) kifizetett áfából nem nekünk lesz majd autópályánk (hanem mondjuk az étterem személyzetének lesz majd autója).

A számlának kifejezett érdeme (és a számítógépek korszakában nem túl bonyolult ennek megvalósítása), ha nem az szerepel rajta, hogy „étel” meg „ital” vagy „GYŰJTŐ I.” és „GYŰJTŐ II.” – hanem beazonosíthatóan és visszaellenőrizhetően szerepelnek a fogyasztott ételek és italok, lehetőleg a fogyasztás sorrendjében. Ugyanakkor az elegáns, logóval ellátott, számítógéppel készült tételes lsita se tévesszen meg: a fenti kellékek hiányában ez sem tekinthető számlának.

Teljesen más szempont, de ugyancsak lényeges, hogy a számla valamilyen módon a vendéghez kerül. Ennek legotrombább módja, amikor a pincér az asztalhoz lép, és fennhangon közli a végösszeget (ami azért elég kellemetlen lehet, ha valaki épp meghívni szándékozik a másikat). Roppant kellemetlen tud lenni az is, ha a pincér nem tud (vagy nem hajlandó) többfelé számlázni.

A legelegánsabb megoldás természetesen az, ha a pincér egy „Parancsoljon!” kíséretében átnyújtja a számlát kérő vendégnek a számlát tartalmazó, átlátszatlan mappát.

Plusz pont járhat a következőkért:

  • Egyértelműség [1–2]
  • Esztétikum [1]
  • A pincér nem mondja be fennhangon a végösszeget [2]
  • Számlamappa használata [1]
  • Kártyás fizetés lehetősége [2]

Pontlevonás járhat a következőkért:
  • Nincs számla (vagy ami van, az nem az) [1–6]
  • Plusz tétel szerepel a számlán [2–10]
  • Hibás összeadás [1–6]
  • A pincér nem hajlandó többfelé számlázni [1–3]
  • Nem beazonosítható számlatételek [3]
  • Pontatlan visszaadás (1 Ft is: az étterem a vendég zsebére nem lehet nagyvonalú) [1–4]

Nincsenek megjegyzések: